ealiya gasht's profile

تورکو | turku

تورکو | turku
تورکو ، به عنوان یک شهر ، هرگز تأسیس نشده است. پاپ برای اولین بار از شهر ابوا در شهر بولای خود در سال 1229 یاد کرد و سال اکنون به عنوان سال پایه و اساس شهر مورد استفاده قرار می گیرد.به عنوان قدیمی ترین شهر و مهمترین شهر فنلاند بود ، وضعیتی که صدها سال از آن قرن ها در زمان پادشاهی سوئد حفظ شده بود. پس از جنگ فنلاند به یک دوبله بزرگ مستقل امپراتوری روسیه  تبدیل شد و تحت سلطه مستقیم سزار و پایتخت خودمختار بزرگ خودمختار فنلاند به هلسینکی  منتقل شد.
تنها پس از آخرین آتش سوزی بزرگ در سال 1827 بود که اکثر مقررات دولتی به همراه آکادمی تورکو که در سال 1640 تاسیس شد ، به هلسینکی منتقل شدند که پس از آن به دانشگاه هلسینکی تبدیل شد.تورکو تا پایان دهه 1840 پرجمعیت ترین شهر فنلاند بود و همچنان پایتخت منطقه ای و مرکز و بندر مهم تجاری و فرهنگی است.
شهر تورکو به دلیل قدمت طولانی ، مکان بسیاری از رویدادهای مهم بوده و تأثیر گسترده ای بر تاریخ فنلاند داشته است. تاریخ این کشور از نزدیک با ترکو ، پایتخت سابق پیوند دارد.به همراه تالین ، پایتخت استونی ، تورکو برای سال 2011 به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا معرفی شد. در سال 1996 ، آن را به عنوان رسمی کریسمس شهر فنلاند اعلام کرد. به دلیل موقعیت مکانی آن ، تورکو یک بندر تجاری و مسافر قابل توجه است که بیش از سه میلیون مسافر هر سال از طریق بندر تورکو به استکهلم و ماریامن سفر می کنند. تورکو ششمین شهر بزرگ فنلاند است.این شهر به طور رسمی دو زبانه است زیرا 5.2 درصد از جمعیت آن سوئدی را به عنوان یک زبان مادری می شناسند.
جغرافیای تورکو
ترکو که در دهانه رودخانه اورا در گوشه جنوب غربی فنلاند واقع شده است ، مساحت 245 کیلومتر مربع از زمین ، که در هر دو ساحل رودخانه پخش شده است ، را پوشش می دهد. ضلع شرقی ، که کلیسای جامع تورکو واقع شده است ، از محبوبیت زیادی به عنوان یاد می شود . مرکز شهر در نزدیکی دهانه رودخانه ، در دو طرف رودخانه واقع شده است ، اگرچه توسعه اخیراً به سمت غرب گسترش یافته است.
در رودخانه اورا در تورکو ده پل وجود دارد. قدیمی ترین پل فعلی Auransilta است که در سال 1904 ساخته شده است. ، تنها پل عابر پیاده که در سال 2013 ساخته شده است. یک کشتی کوچک که پیاده و دوچرخه را بدون پرداخت هزینه به رودخانه منتقل می کند ، از ویژگی های شناخته شده این شهر است.از آنجا که بسیاری از شهرداری های کوچک همجوار از شمال و جنوب شهر در اواسط قرن بیستم ضمیمه شده بودند ، امروز تورکو مانند یک گلابی دراز شکل گرفته است.
مرکز شهر و بیشتر مناطق حومه در وسط قرار دارد ، از مناطق کم جمعیت متراکم شمالی روستایی با گذرگاه ترکو که بخشی از مسیر اروپایی E18 است جدا شده است. جزایر مانند Ruissalo ، Hirvensalo و Kakskerta که بخش جنوبی شهر را تشکیل می دهند ، نیز کم جمعیت هستند و بیشتر دارای اقامتگاه های تابستانی هستند ، به استثناء برخی از مناطق در هیروانسالو که در حال حاضر در حومه های طبقه متوسط ​​قرار دارند.
آب وهوا
ترکو که در دریای بالتیک واقع شده و در جزایر دریای مجمع الجزایر پناه گرفته است ، دارای آب و هوای مرطوب قاره ای است. مانند بسیاری از مناطق جنوبی فنلاند ، این شهر تابستانهای گرم را تجربه می کند که دمای آن تا 30 درجه سانتیگراد و زمستان های نسبتاً سرد با بارش برف مکرر است. گرم ترین ماه سال جولای است که متوسط ​​میانگین دما 17.5 درجه سانتی گراد است در حالی که سردترین ماه فوریه است. متوسط ​​دما در طول سال 5.5 درجه سانتی گراد است.
زمستان معمولاً از اوایل دسامبر و بهار در اواخر ماه مارس آغاز می شود.میانگین بارندگی در ترکو به طور میانگین 720 میلی متر در سال است. باران ترین ماه سال آگوست است که شهر به طور متوسط ​​80 میلی متر بارندگی را دریافت می کند. در آوریل ، خشک ترین ماه سال است که میزان بارش در آن 32 میلی متر است. ایستگاه هواشناسی این شهر در ارتفاع 47 متری در فرودگاه تورکو واقع شده است.
جمعیت: 191603
پیش شماره تلفن: +358
منطقه زمانی: UTC+2
تورکو | turku
Published:

تورکو | turku

Published:

Creative Fields